awww så mysigt!

Mös med tim. Awesome!

Tänkte berätta lite om min gymnasietid.
Jag gick på Erik Dahlbergsgymnasiet... En linje som heter JING (Jönköpings Internationella NäringslivsutbildninG
Eller Jönköpings Internationella Näringslivs Gymnasium som de sen ändrade det till.)

Linjen är mycket speciell, iallafall för tre år sen när jag fick välja till den.
Först och främst så ingick en dator gratis, för att man enklare skulle kunna utföra sina studier på sitt företag.

Varje elev fick åka till ett företag varje onsdag.
Två elever per företag och jag hamnade med Emma. Världens lyx!

Vårt företag blev Kulturförvaltningen i jönköpings kommun. Det var ju inte direkt ett företag men vi trivdes så jäkla mycket efter ett tag. Vi fick hjälpa till på olika arrangemang som t.ex. Dansfesten och Vätterfesten m.m.

Dock hade jag & Emma problem med att tycka om det från början för vi fick mest sätta upp plancher på hela stan. Det sög.

Jaja, back to JING.



Man får inte bara en dator och chans till näringslivet iochmed företaget utan man får även en mentor som ska hjälpa oss med precis vad vi vill.

Mentorn
är oftast en väldigt högt uppsatt människa i jobblivet i Jönköping. En kompis till mig fick bl.a. Acko Ankarberg som är väldigt högt uppsatt politiker. Även med mentorerna så är det Två elever per mentor men herregud vilken tur jag hade.
Även min mentor delade jag med Emma. Detta var alldeles perfekt. Våran mentor heter Frida, hon är supergo och underbar. Vi försöker att hålla kontakt med henne fortfarande eftersom hon är så snäll och värdefull.

Jo just det. Eftersom man är på företaget hela onsdagarna så går man bara i skolan fyra dagar.
Det kan ju låta skönt. Men dock.
Vi läste inte 2500 poäng på jing, vi läste 3200 poäng. Så där är ännu en skillnad.

JING är helt enkelt för drivna personer som vill få kontakt med jobblivet och gärna vilja bli egen företagare.

Det finns två inriktningar på JING. Natur eller Samhäll. Jag gick natur.
Det innebär att det är som en vanlig naturlinje, men iblandat massa ekonomi och egen företagande-kurser.

Entrepenörskap i naturlinje ungefär.


Totalt så läste jag poäng 2800 poäng eftersom jag tog bort Franska steg fyra t.ex. och även Kinesiska... Fick 2,5 i merit så slutade totalt på 18,4 eller något sånt i snitt. Vilket inte är SUPER högt om man tittar på vad det blir utan meritpoängen. 15,9.
Jag fick tre G.. haha.. Guess vad?
Franska steg tre, såklart! annars hade jag ju inte valt bort steg fyra.. haha.. omg vad jag ogillade franska. Det var så jävla dunder svårt!
Sen.. sjääääälvklart Idrott.... Jag har ju hjärtproblem + astma.. vad förväntar man sig.. Men iofs var läraren ett riktigt jävla rövhål, jag borde fått VG för JUST på idrott och hälsa så står det i kritiererna "bedöms efter sina egna förutsättningar" så ffffuuuuu!

Sista jag fick G i var Fysik B..vilket jag inte tyckte jag förtjänade men still!



Hur som helst. Jag älskade linjens upplägg och jag gillade lärarna och skolan väldigt mycket. Det var en super bra skola med bra lärare. Dock så ansåg jag att min klass var relativt supertråkig.. och endel bara hemskt jäkla elaka. Så jag trivdes inte jättebra.. tyvärr!














AAH! nu ringde MC.. Hon vill iväg och käka lunch. Som tur är så bjuder hon annars hade jag vart illa ute haha.. Drar nu för bussen går 13.22. Bayy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0