Ortodonti - mina tänders historia!

Kom precis hem från tandläkaren/ortodonti avdelningen.. Där man vanligtvis får tandställningar... Men nu ska jag berätta för er om mina tänder.. haha.. det är så fail det kan bli.. Förstår inte att jag inte är deprimerad så mycket jävla fel jag har rent hälsomässigt.. haha!

I fosterform så var jag lite missbildad, jag hade ju hjärtfel! Hjärtat utvecklas samtidigt som tänderna tydligen, och då fick jag såklart fel på tänderna också. Jag hade ingen såndär Emalj som man ska ha.. eller jag hade en riktigt kass sån..
Plus att jag bara blev.. seg i tandutvecklingen..
Minns att jag tappade min första tand mycket mycket senare än alla andra.. Och min sista mjölktand tappade jag när jag var SEXTON år.. herregud.. haha, vad mina klasskamrater mobbade mig ett tag över det..
Anyway...

För sex år sen ungefär, när jag gick i sjunde klass, då bestämde sig tandläkarna för att dra ut vissa av mina seglossnade tänder.. Mina hörntänder som var mjölktänder. Dom rycktes ut. Fine by me. jag hade gluggar och jag skämdes men de flesta tycket det var cute.


Vet inte om ni ser så väl, men min hörntand där är borta iaf och jag har en glugg!

Efter att dom hade dragit ur mina tänder så trodde dem såklart att mina permanenta tänder snart skulle komma fram till rätt plats (men som sagt, dom är ju SEGA på att växa tydligen..) Dom fanns likosm i gommen o.s.v, men dom bara kom inte fram!
Så de väntade i några månader och kollade efter tänderna kontirnueligt med röntgenbilder..
tillslut så förstod dom, fan, dom rör sig inte. Vi får DRA FRAM DOM!!! Såklart med tandställning. Jag fick panik. ville inte ha tandställning vafan?! det var ju fult, det visste ju alla!

Dom skulle dra fram hörntänderna med en speciell tandställning som kallades brygga tror jag.. Det är typ en kedja som sitter in i gommen i ett öppet sår och korrigeras ofta så man får dra i kedjan som i sin tur drar i tänderna i gommen som sen dras ut på plats. SAMTIDIGT som jag skulle ha räls för att hålla mina redan utväxta tänder på plats så dom inte "tog upp" hörntändernas plats. Detta skulle ta ca 1,5 år

Så... jag sa inte det till någon såklart, att jag inte ville ha tandställning... jag visste ju att dom gjorde det för mina tänders (och mitt ) eget bästa..
Men min hjärtläkare la sig i disskusionen!

Han vägrade låta tandläkarna göra detta p.g.a. infektionsrisken. Öppet sår i munnen i 1,5 år.. det är ingen bra idé om man har hjärtfel, speciellt inte om man har klaffel, då kan det finnas en liten bakterie i munnen som kan sätta sig på klaffarna och förstöra allting typ.. det ville ju ingen. Så det blev ingen tandställning.

Nej. istället så bestämde dom sig för att vänta ännu mer.. Dom väntade i kanske 1 år från att jag drog ur tänderna från början. Men inget hände. Tandläkarna bestämde, ihop med min hjärtläkare, att ett litet ingrepp skulle vara okej. Dom skulle skära upp i gommen på mig, rensa ut lite BEN och sen stänga igen där.. De tog bort ben som en "väg" till tänderna. När det inte var ben ivägen så kanske tänderna hittade rätt, tänkte läkarna..

Mars 06 så gjorde de det kirurgiska ingreppet i käften på mig.. Jag minns bara att det kittlades för lustgasen och lite grönt blurr, haha.. och sen gjorde det inte alls ont efter åt, surprisingly enough! :D



Här är jag, samma dag som ingreppet. fick äta chokladpudding ;D
Jag hade kommit hem från tandläkaren, lagt mig i sängen för att sova (blev nog trött av lustgasen), då blödde jag ner heeela jävla kudden.. suck. men sen vaknade jag och fick chokladpudding :D


Så ja. Nu har vi ju då dragit ur lite ben i munnen.. då borde det ju fungera!!! Nej. Nu har jag väntat i sex år. Dom har INTE hittat rätt, utan snarare HELT FEL. Dom ligger mot mina två framtänder och "gnager" smått på rötterna på mina framtänder. INTE BRA. jag vill helt enkelt ta bort dom, innan jag måste betala en förmögenhet för det..

Så det var därför jag var hos tandläkaren idag :).. thats my teeth story!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0