Svar Till Sara

Hej Sara!
Din kommentar "Hej!
Har följt din blogg ett tag och är lite nyfiken på den utbildningen du går och vad det finns för eventuella arbetsmöjlighetet efter den. Behövs det ytterligare utbildning när du är klar? Vad har du själv tänkt att arbeta med sen? Hoppas att du får en bra tid framöver och att dina hjärtproblem inte ställer till det. Lycka till med allt! "
tänkte jag svara på nu :)
Det jag läser heter kort och gott "biologiprogrammet", det finns på Linköpings universitet. Just nu ser studieplanen lite annorlunda ut jämfört med när jag började (ex. matten läser man inte direkt när man börjar, vilket är skönt, för det var extremt tufft för de som inte hade en mattehjärna när man läste två kemikurser och matte samtidigt) men det är samma innehåll totaltsätt.

Utbildningen är i 3 år, 180HP (kandidatutbildning), därefter finns 3 st master-inriktningar på 2 år.. Så om man vill kan man totalt läsa tre år.
Det man också kan göra, under sista året på kandidatutbildningen, är att redan då välja en inriktning.
Alternativen är då att man blir s.k  "Grön biolog", där ingår de stora områdena Ekologi, Etologi
Eller så blir man "vit biolog", där ingår mikrobiologi/syntetisk biologi mm

Ifall man väljer Ekologi håller man på med naturvård, samspel i naturen (både med miljön och organismerna som lever där) mm (jobbar ofta i naturen, landstinget eller kommunen, en del även på privat företag eller startar eget)
Etologi handlar om "läran om djur", pretty much.. Man lär sig djurbeteende, djurvård mm (jobbar ofta på djurparker eller på forskarcentrum där de testar och lär sig om djuren)

Vita biologer sitter oftast i labb, de är en mix av kemister och medicinsk analytiker .. Finns ämnen som fysiologi (kroppen och dess funktioner och alla samband i den), genetik, cellbiologi, molekylärbiologi och även mycket om virus och såntdär..
Detta är inriktningen jag har valt själv, fast jag har blivit grymt intresserad av Ekologi på senaste tiden..

Kursplanen för de tre första åren ser ut såhär, där kan du klicka vidare (på kursnamnen ex, "evolution") om du vill veta lite mer exakt vad alla kurser har för mål mm
Studiehandboken finns här, om du vill veta hela programmets innebörd lite mer.. akademiskt och riktigt ^^

Det går såklart alltid att välja ut kurser till annat man är intresserad av, många i min klass som vet att de ska bli t.ex. Etologer, har valt kurser som t.ex. "hundens beteende" eller ekologer har valt "våtmarker och vatten" kurser som de hittat själva på distans eller fått hjälp med hos kuratorn


jag ska försöka skriva LIIITe mer i helgen, nu måste jag springa iväg till bussen så jag inte missar skolan ;)
Har ännu bara svarat på vad jag går och lite smått på arbetsmöjligheter, finns ju fler frågor från dig :) återkommer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0