31/7 2010 - 5e dagen i New York (del 2)

Hejsan! Nu är klockan 10.21 här och jag vaknade precis av kyrkklockorna. Det var ganska fint :) lät inte som i sverige.. det var dunk dunk men även lite kling kling :) typ som kyrkklockor + stora stora vindspel! :)


Igår begav vi oss iallafall till Chinatown klockan 12.. Vi kom fram ungefär vid 13..
Efter att vi hade gått hela mott street gatan ner och handlat i två giftshops så satte vi oss äntligen på det omtalade Dunkin Donuts. Donutsen var verkligen svingoda!! Men mackorna var bättre sa Peter, och jag tror honom.. Jag menar det är inte många som vill äta mer än en donut eftersom de är så mättsamma.. men mackorna kan man ta flera och smaka olika..






Jag köpte en blueberry cake donut och en Sprinkle donut


Sprinkle donuten var faktiskt godast men det trodde jag inte den skulle vara. Den var .. omnomnom! Sååå god!


På fiket passade jag även på att fotografera tims nyinköpta gossedjur! :D Så super sööt!



Sen gick jag & Tim ut för jag höll på att frys ihjäl inne på fiket
Det var ju inte så konstigt eftersom det var bra AC plus att jag drack en svinkall, svingod jordgubbsgrej.





Efter Dunkin Donuts så gick vi till en park (jag har video på det men laddar även upp dessa i ett separat inlägg eftersom idag är det helt sjukt segt för bilderna att ladda....)
I parken fanns en stor byggnad där toaletter var så efter att vi gjort våra behov så vandrade vi runt lite till runt Mottstreet & Canal street.. När vi var på Canalstreet så hittade jag en butik som bl.a. hade resväskor.. Det fanns 3 att välja på så jag tog en av dom och sen begav vi oss mot tunnelbanan.

Då hade vi vart här i typ 4 timmar så klockan var ungefär fem..Det var packat med folk på vissa gator och det var verkligen skönt att ha peter där som hade koll på vart vi var hela tiden och vilka tunnelbanor man skulle ta ..
Jag hade själv vart helt borta om Peter inte var med..





Mottstreet.


När vi gick tillbaka på mott street så hittade vi äntligen Budhisttemplet som jag & annika ville in i. Det var inte direkt så som jag hade föreställt mig men det var ändå fint innuti.
Det såg ut som en butik utifrån och låg precis bredvid alla andra butiker så det var lite förvirrande.. Men när man kom in var det underbart fint :)



När vi gick in i templet så fanns det en hel stor vägg med sånna här små statyer! Asfint men fick ingen bra bild på det..



Fina statyer var det i hela "butik templet" (dom sålde även saker men det tyckte jag var fel.. jag menar ett tempel???




Efter templet + resväskeköpet så gick vi ner till subwayen igen och skulle åka iväg till en båt-tur som skulle visa oss the Statue of Liberty.
Såklart, eftersom jag tänkt att peter alltid har koll, så hade han inte det denna gången ;) haha.. vi hoppade på fel tunnelbana men det gjorde inget, det var bara skönt att sitta ner ett tag !

Men när vi väl kom fram så möttes jag av en pampig syn. trodde vi skulle behöva gå en stund men nejdå! Precis när man gick upp ur tunnelbanan så står det en fet skylt "STATEN ISLAND FERRY" och så kunde man gå in direkt! perfekt! (skylten var så stor så jag inte fick med hela.. gick långt bak för att få med hela men gick inte..)





Vad som gjorde hela upplevelsen ännu mer pampig var alla jäkla stora skyskrapor precis på samma ställe.







När man kom in i staten island ferry-byggnaden så möttes man ytterligare av en pampig sak
En extremt stor amerikansk flagga hängde där inne..






Man såg massor av fina båtar i väntrummet (för att gå på färjan) men detta fotot var det enda som blev okej..
Nu kommer massa vatten/himmel bilder och massa bilder på frihetsgudinnan.. Ungefär 21 st.. men skriver inget där eftersom det blir bara tjatigt :) Ni får ett bildspel helt enkelt..Förresten. VÄDRET VAR UNDERBART! ..Jag är förvånad att jag inte har blivit ens liiiite brunare.. Solen har stekt varje dag minst 30 grader och vi har vart ute minst 7 timmar varje dag.. vad tusan.






































Färjan fungerade såhär..Man gick på, gratis, åkte över till staten island och sen var man tvungen att hoppa av även om man ville tillbaka.. Så vi fick byta båt där (men hamnade på samma ändå haha! vi var så snabba).
Påvägen hem så fjantade jag & tim oss men ni får bara en bild för det är lite tråkigt och hör inte till resan..







När vi kom fram igen så var klockan typ kvart över sju.. vi såg ett mcdonalds och bestämde oss för att äta där. Jag kände mig inte direkt hungrig förrens jag började tänka på mat. Jävlar vad jag var hungrig..Åt en big mac och en cheese plus halva av ett stor paket pommes.. haha.. Klockan var 19.30 när vi var på mc donalds och klockan 20.00 var vi på tunnelbanestationen.. En timme senare så var vi hemma..

Sån här "konst" är det lite överallt i subways och även annan konst.




Från 12 till 21 var vi ute igår.. 9 timmar! .. svinlänge men usch vilken underbar dag det var!!

igår gick jag och la mig klockan 00.00 typ.. Jag slutade skriva lite tidigare än det men när jag kom in i mitt rum så såg jag att det var lite kaos.. Så jag började packa ner alla MINA saker i MIN (:D!!!) resväska som vi köpte..

Igår så skrev jag ju att jag totalt handlade för 92$, såklart ska jag visa vad jag handlade!



Resväska för 50$ - ungefär 375.



Ytterligare en uggel-ring :)  10$ ungefär 75 kronor



Hårklämma ( 5$ ungefär 38kronor) & en solfjäder (2$ ungefär 15kronor)


En multicolor penna & tre suddigummin 6$ & 3$ - 45 kronor och 23 kronor


En mariosvamp!! :D ungefär 15$vilket blir ungefär 112 kronor! Finns inte sånna i sverige, och om det hade funnit hade dom säkert kostat 300kr minst.. Samma sak gäller Yoshin som tim köpte.. den kostade 18$ vilket är typ 135 kronor.. Awesome!


Har även 4 eller 5 videos att visa er men måste gå nu för jag tror vi ska dra iväg snart..





Förresten mamma! Jag kan inte titta på pappas pokermatch!! Det fungerar inte här i USA :S himmla störande! men när är den ?? VILL VETA! Klas skulle säga till mig .. han skulle smsa men han glömde väl...




Nu ska vi iväg till en designmarknad som hålls här i närheten så det ska bli coolt! Sen får vi se vad vi hittar på :) Kanske blir second hand affären igen (bikons closet hette det tydligen), eller andra coola affärer häromkring.. tror det blir en lite slappare dag idag än igår.

Kommentarer
Postat av: mum

Vad fin resväskan är,men du skulle behövt en större om mariosvampen ska i.Det blir inget tillskott i kassan,P-464 av 609st.Du kan titta på vad det finns för typ av sko-inlägg du kanske hittar bättre än här.

2010-08-02 @ 08:52:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0