Privet Hawk Moth

... Glömde även säga EN TILL Sak som hände för några dagar sen.. Fyfan alltså.. hahah.. Vi höll på at städa ur undervåningen eftersom det kommer byggarbetare snart..

Så då gick vi ut och in genom källardörren för att slänga skräpet.. Så iallafall ser vi en stor grön sak precis utanför källardörren..

En FET JÄVLA LARV! okej nu vet ni inte ens hur stor den är.. Seriöst hade aldrig någonsin sett något liknande i SVERIGE iallafall...


Har massa bilder så laddar upp allihopa..
Har dock bara EN bild där han är utsträckt till nästan max, och det är den första men den bilden är tagen från långt avstånd








Kolla fötterna.. :o






Framifrån.. alltid tänkt mig att de där svarta sträcken är ögon.. är det så?


Sen inte nog med att den var fet och äcklig. Den hade en stor jävla tagg också....



Anyway.. Sen googlade Klas lite på "big carterpillar" och så kom en bild fram på den här grejen...

Vad ska den här larven då bli undrar ni säkert? EN FET ÄCKLIG JÄVLA NATTFJÄRIL!!!!(som heter Privet Hawk Moth) När jag såg det ville jag bara döda larven (hemskt jag vet..) men då hade vi redan räddat den och lagt den utanför betongen i en buske... (bilderna nedanför är från google)






Oh. Just ja.. Deras vingbredd är 12 cm. TOLV CENTIMETER KAN NI FATTA?! äääääääääääääääääääääääääsckligt!

Tänk dig om en sån flyger mot en.. BRR! ;( aldrig gillat insekter men också alltid tänkt "finns ändå inga stora i sverige så vafan".. men USCH på det här.. hahaha


Fast ändock ser jag det lite som spännande, det var ju lite ballt att hitta just en sån fet larv i Sverige :) Dock är jag nu lite orolig att jag kommer få se den här nattfjärilen nästa år när den inte längre är en larv... blä. Hoppas jag hinner flytta härifrån innan dess!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0