I've learned

Under veckan har jag lärt mig bl.a. att syre är magnetiskt och att ytspänning faktiskt är ett mått på _energi_ och inte spänning eller kraft som man i vanliga fall tänker sig.. asballt.
Jag pallar inte förklara det där med syre atm, du kan dock testa det genom att lägga ner en magnet i vatten så ska det samlas syrebubblor runt magneten..
men det där med ytspänning.. Definitionen av ytspänning är "Det arbete (energi) som utförs för att öka yt-arean"
Innebär helt enkelt att om man vill öka ytan på vatten så måste molekylerna flyttas till ytan såklart.
Vatten är helst i droppform, just för att vattenmolekylerna vill ha så _LITEN_ area som möjligt med så mycket volym som möjligt, detta ger sfärer...
Och om man nu ska öka ytan (trots att inte vatten vill detta) så krävs det energi att flytta molekylerna p.g.a att man "bryter bindningar som molekylerna sitter fast i varandra med" och den energi som då krävs, det är sjävla ytspänningen!
Coolt va ?;D
Kemi _kanske_ är _lite_ kul ändå.. Kanske. Jag har inte bestämt mig än, beror på hur förra tentan gick xD



Nu ska jag fortsätta plugga ;D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0