Inte för att vara tjatmoster eller så...

Men seriöst. Ju mer jag läser om miljö och resurshantering desto mer insatt blir jag såklart. RIktigt skrämmande.
Jag tänker försöka göra de där små sakerna i min vardag, definitivt.
Jag har aldrig förr brytt mig så mycket, har inte liksom förstått grejen med all hype kring t.ex. global uppvärmning. Men fucksake. Det är ju långt från det som är vårt enda problem. Ta bara överbefolkningen? Eller vår urusla resurshantering av jordens ämnen.. Vår ekonomi är uppbyggd på ett sånt vis att vi _ska_ göra oss av med pengar, det gynnar ekonomin och då blir det mer tillväxt. Toppen för ekonomin, men det är inte hållbart.En grundregel i ekonomi är att tillväxt är bra och resurser är obegränsade, om de inte är det hittar man nya..
Det fungerar ju inte..
Men ja.. Jag ska nog investera liter mer tanke och känsla i vad jag känner är viktigt. Jag vill inte paja jorden för mina framtida barn exempelvis. Jag vill att det ska kunna vandra folk på jorden i all evighet, utan att ha massa sjukdomar pga föroreningar eller en massa orättvisor pga ekonomisk tillväxt m.m.

Här har ni en lista som jag tyckte visade rätt kraftigt att det är något fel på världen.
Om vi bara slutar använda och köpa onödig skit, eller ÅTMINSTONE tänka på vartifrån skiten kommer, så skulle det nog hjälpa en hel del. Bli Medvetna Konsumenter! Jag kan inte mycket om det här själv, jag är jävligt mycket noob på det här, men jag försöker söka information.. Ta ex. fair trade fast det är lite dyrare, köp ekologiskt eller närproducerat, eller något som iallafall är kravmärkt?



Den rikaste femtedelen av världens befolkning               Den fattigaste femtedelen av världens befolkning

... äger 87 procent av världens bilar ...                               äger mindre än 1 procent av världens bilar
... använder 84 procent av allt papper ...                             använder drygt 1 procent av allt papper
... har 74 procent av alla telefonlinjer ...                               har 1,5 procent av alla telefonlinjer
... förbrukar 58 procent av all energi ...                               förbrukar mindre än 4 procent av all energi
... konsumerar 45 procent av all fisk och kött ...                   konsumerar 5 procent av all fisk och kött
... har 93 procent av världens Internet-användare ...               har 0,2 procent av världens internet-användare


                                          Källa: UNDP, Human Development Report, 1998 & 1999



Ta och släck lampan när ni går ut ur ett rum, tvätta inte tvätt utan att ha en full maskin, låt inte saker stå på standbyläge, tänk på vad ni köper för matprodukter och sök efter andra vettiga tips..
En riktigt fin sak jag hittade idag pga skolarbete var
Ecosia.org
Det är en sökmotor, precis som vilken annan som helst. Det är bara det att deras vinst går till att rädda regnskogen, något jäääävligt enkelt är att bara använda den hellre än t.ex. google eller altavista eller vad ni nu väljer..
För jag gör flera sökningar per dag, förhoppningsvis är denna sökmotorn också vettig och användbar, jag har bara använt den en dag så jag kan inte säga så mycket än, men det är iallafall en bra start!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0