Onsdag 1 september. Inskrivning

På onsdagsmorgnen gick vi upp typ vid 06.00 för att verkligen veta att vi skulle komma fram i tid.. Kl. 11.40 skulle jag vara på röntgenavdelningen på lunds sjukhus och sen bli inskriven på avdelning 18 (Thorax). Vi kom såklart fram typ mer än en timme före vi behövde vara där..

Jag sov hela hela vägen ner förrutom sista typ 5 minuterna av bilresan så det finns ju inte så mycket att berätta om där haha..
Dock har jag lite bilder jag vill visa här.. Fick söta presenter och lyckoönskningar av massa folk så fotade lite av det..

Den här har jag ju redan visat.. Sudoku bok, pengar, bokmärke och rulltårta från bitte haha :)


Men vad jag glömt visa är den andra presenten jag fotade



Super fint paket från Elena .. Hon hade lämnat det i min brevlåda medan jag var iväg haha gulligt!


Jättefiiiiiiiiiiint halsband låg det där i! Perfekt färg med.. inte för mycket liksom :) Anyway sen fick jag lite andra grejer men inte fotat...


Iallafall... vi kom fram till lund i tid och  när vi packat in all packning från mamma och pappa (som stannade på anhörighetshotellet) så gick pappa och la sig.. hah.. jag och mamma gick iväg till röntgen och här kommer lite bilder.



Den här elefanten är mitt "bästa" minne från sjukhuset när jag var liten. Jag gillade den elefanten jättemycket, dessutom så var det "fotsteg" från elefanten i hela sjukhusets källare på den tiden (vet inte om det är kvar nu..) och dom minns jag jätte väl. Dom var färgglada haha!


Efter röntgen så blev jag inskriven och gjorde mig hemmastadd.. :)
Kan ju säga att hälften av allt jag plockade med mig för att "fördriva tiden" med inte ens blev rörda...






Jag läste alla papper om risker och biverkningar. det sög. hah. FYYY!!
Gjorde mest.. ingenting den här dagen.. försökte underhålla mig med t.ex. kortspel o.s.v.
 
Dock fick jag träffa sjukgymnast, kirurgen, narkosläkaren, allmänläkaren och massa sköterskor.
Väldigt informativt!
Sjukgymnasten pratade om att jag skulle göra andningsövningar och rörlighetsövningar, sen sa hon även att om jag måste hosta så ska jag hålla med armarna runt om magen/bröstkorgen typ.. Sjukaste är att jag "kom ihåg" det precis efter operationen när jag var helt borta på narkosmedel.

Kirurgen berättade att det var en komplicerad operation (wtf? trodde jag inte..) och det berodde på två anledningar.
Jag har redan opererats många gånger (ärrvävnad försvårar operationer) och 2. dom visste inte riktigt exakt vad felet med klaffen var.

Det kunde vara två olika saker. Antingen kunde ett membran ligga ivägen och därför stoppa/försämra blodflödet ELLER så är det klaffen som blivit utsliten helt enkelt och stel så den inte pumpar ordentligt.

Innan operationen så skulle de "filma" med kamera i halsen för att få en bättre bild på vad som egentligen ÄR felet.
Kan ju berätta att det INTE var ett membran. Det hade vart det bästa för då hade dom inte behövt byta min klaff utan bara ta bort membranet på klaffen och låta allt vara.
Det blev mycket svårare än så iallafall...

Sjukt konstigt förresten att dom öppnar upp mig och SEN bestämmer vad dom ska göra haha känns inte välplanerat men det är det ju såklart!

Hmm.. vad mer sa kirurgen?.. han skrämde mig lite haha.. Han hade iofs stenkoll och var lugn, pedagogisk och allt men jag hade alltid trott att detta var en "rutin operation" (ÄVEN om det är så komplicerat som en hjärtoperation.. så typ den vanligaste hjärtoperationen tänkte jag) och det stämmer iofs men mitt var mycket konstigare sa han för jag hade så mycket problem och ärrvävnad o.s.v.


Narkosläkaren vad SUPERTREVLIG och ganska rolig haha.. hon gav mig ett intryck ungefär av att hon själv hade dragit i sig lite gas haha! Men såklart var även hon mycket begåvad och lugnande...Hon berättade lite också som jag inte visste om.. t.ex. att dom ska sätta in MASSA Slangar innan jag somnade.. jag fattade inte det haha.. dom skulle sätta in en kateter i armen för att mäta blodtrycket bättre, dom skulle sätta stora plattor på axlar/rygg som skulle mäta något, ööh.. kommer inte ihåg allting som skulle hända INNAN jag sövdes men var massor (fast det tog bara typ 10 minuter sen när det väl var dags..)

Ytterligare så skulle jag ha en kateter i kissblåsan men den satte de inte in förrens jag var sövd (tur omg haha!) och även en CVK vilket är typ en ganska stor slang ner i halsens ådra men även denna skulle jag få när jag var sövd.. 


Hmm.. allmänläkaren frågade mig lite om min hälsa och lyssnade på mina lungor med stetoskåp och sen var det väl allt typ..Alla sköterskor var jättetrevliga och kunniga. Inte alls glömska eller ignoranta eller något sånt. Supersöta! Grät lite när jag skulle därifrån för att flyttas till Ryhov för jag visste att det inte skulle vara samma sak.. Alla i lund var ju så snälla....


hmm ja .. det var väl det som hände första dagen. var ju svinnervös och för att fördriva tiden och tänka på annat så spelade jag in videos .. När jag tittar på dom nu så märker jag hur jävla nervös jag var hahahaha!

Dessa videos är dock jävligt roliga tycker jag så höj volymen så ni hör vad jag säger ;D




På den andra videon så slutade jag spela in mitt i haha..tryckte lite fel så här är fortsättningen..





Nu är jag supertrött så ska ta en paus här lite.. Nästa inlägg är själva operationsdagen! (som jag iofs var sövd i typ 13 timmar så har ju inte svinmycket att berätta men har dock svinmycket bilder den dagen)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0